Het begin van digitale marketing is terug te voeren tot de tijd dat zoekmachines en sociale media de eerste voorkeuren van kennis en interactie voor doelgroepen werden. Sindsdien zijn de reikwijdte en het belang van digitale marketing snel toegenomen.
Bedrijven wenden zich tot digitale media voor hun merkbehoeften, aangezien ze de doelgroep zien verschuiven naar zoekmachines en sociale media. Meer nog, met digitale marketing ontvangen bedrijven traceerbare resultaten, leads en uiteindelijk verkopen.
7 Belang van digitale marketing
De groei van het bedrijf als gevolg van digitale marketing heeft geleid tot meer budgettoewijzing voor digitale marketeers, wat op zijn beurt het aantal banen voor digitale marketing heeft doen toenemen. Daarom evolueert en groeit het bereik van digitale marketing steeds exponentieel.
1. Kosteneffectief
Tien jaar geleden was marketing dankzij de traditionele media een luxe. De kosten voor één reclamebord of het uitdelen van monsters waren hoog, iets wat niet elk bedrijf zich kon veroorloven. Desalniettemin hebben digitale media alle soorten bedrijven met verschillende budgetten of zelfs geen budgetten in staat gesteld om hun merk op één uniform platform op de markt te brengen.
2. Hoog bereik
Een eenvoudige regel voor branding: ga waar uw publiek is. Hoewel u het belang van digitale marketing begrijpt, moet u weten dat de meerderheid van uw publiek online is. Daarom zal marketing op digitale platforms uw bereik vergroten.
Met digitale marketing is het bereik wereldwijd. U kunt dus bestellingen voor uw product of dienst van over de hele wereld aannemen en dit hoeft niet beperkt te blijven tot één gebied. En wanneer u wereldwijd gaat, kunt u uw publiek nog steeds onder de aandacht brengen van geselecteerde individuen. Het is dus een win-win.
3. Merkbekendheid
Door uw merk op zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz. En sociale-mediaplatforms zoals Instagram, Twitter, Quora, Facebook, enz. te plaatsen, krijgt u een online reputatie die de hele wereld kan zien.
Digitale marketing helpt je om bekendheid te creëren voor je merk en zijn USP (Unique Selling Proposition). Als een klant uw merk niet kent, kan hij geen conversie maken. Om dit aan te pakken is merkzichtbaarheid enorm belangrijk. Met pay-per-click en andere soorten betaalde promoties kunt u echt klanten naar uw kleine bedrijf trekken. We raden deze Facebook- en Instagram-advertenties online cursus aan om wat meer te begrijpen.
4. Een klantenbestand opbouwen
Een andere reden waarom digitale marketing belangrijk is voor kleine en grote bedrijven, is het klantenbestand. U kunt niet elke persoon bijhouden die in uw winkel loopt of elke klant die uw product misschien niet leuk vindt. CRM- en remarketingtechnieken helpen bij het opbouwen van klantenbestanden.
De uitdaging met kleine bedrijven is dat men een klantenbestand moet opbouwen. Dit is gebaseerd op het opbouwen van een verstandhouding met een sterke klantrelatie. Met CRM-tools als HubSpot en Oracle regel je dit eenvoudig.
De uitdagingen voor grote bedrijven zijn iets anders. Ze moeten bestaande bedrijven behouden en zich richten op merkreputatie, klantenbehoud en de groei van het bedrijf.
5. Merkafbeelding
Het imago van een gevestigd bedrijf is alles. De juiste campagnestrategieën kunnen het merkimago van een bedrijf maken of breken. Door middel van digitale marketing kunnen effectieve campagnes worden ontworpen en is de reikwijdte om eventuele glitches onmiddellijk te verhelpen aanwezig.
Merkimago is essentieel voor elk bedrijf en met digitale marketing weet u zowel positieve als negatieve beoordelingen.
6. Meetbare resultaten
Met digitale marketing kunnen grote bedrijven realtime meetbare resultaten behalen. Hiermee kunnen ze de effectiviteit van de campagne analyseren en op basis daarvan strategieën formuleren. Tegenwoordig is het belang van het analyseren van gegevens erg belangrijk om de effectiviteit en het succes van uw campagnes te evalueren.
7. Verhoging van de ROI
Met digitale marketing kan het rendement onverwacht hoog zijn als je campagnes op de goede weg zijn. Bedrijven kunnen hun omzet verhogen met digitale media door te investeren in advertenties en zo de conversie te verhogen.
De investering in digitale media is veel lager dan in traditionele media en het rendement is ook hoger. Wist je dat? U kunt advertenties op bepaalde digitale platforms weergeven voor slechts $ 1 $.
Digitale marketing is uiterst belangrijk in de huidige tijd. Het helpt zich te concentreren op doelgroepen met een wereldwijd bereik, in tegenstelling tot traditionele marketing, waardoor hoge inkomsten worden gegenereerd met weinig investeringen. Het is conversiegestuurd en kan eenvoudig worden gecontroleerd. Schadebeperking is ook eenvoudig met digitale marketing.
Het huidige digitale marketingtijdperk speelt een grote rol in de toeristenindustrie. Het kan bedrijven helpen consumentengedrag te begrijpen, klantgesprekken gemakkelijker te maken en ook hun aanbod te verbeteren met als doel maximale klanttevredenheid. De marketinginspanningen kunnen gerichter zijn met verschillende digitale advertenties en kunnen helpen bij het identificeren van hun klantenbestand.