Een zakelijk voorstel schrijven in 7 Easy Steps

Een zakelijk voorstel schrijven Een zakelijk voorstel is een document waarin de doelen en doelstellingen van een organisatie worden uiteengezet. Een goed geschreven, professioneel voorstel kan je helpen om van je partner of donor te krijgen wat je wilt en nodig hebt. In deze blogpost lees je hoe je in 7 stappen een zakelijk voorstel schrijft: 1) Brainstorm je ideeën 2) Verzamel informatie 3) Schrijf een schets 4) Vul de details in 5) Werk het bij 6) Verzend het 7) Volg op met feedback

Een zakelijk voorstel schrijven

Een zakelijk voorstel schrijven in 7 stappen:

  1. Verzamel de informatie die je nodig hebt

Het doel van een kennismakingsgesprek is om kennis te maken met potentiële klanten en hun projecten. U wilt dit zodat u het best mogelijke voorstel voor hen kunt maken, wat zal resulteren in meer succesvolle vergaderingen!

Het vooraf vermelden van belangrijke elementen geeft ons de kans om onze ideeën om te zetten in iets bruikbaars – het maken van nauwkeurige voorstellen is uiterst effectief gebleken bij het sluiten van deals, omdat deze documenten alle noodzakelijke informatie bevatten over wat er zou kunnen gebeuren als ze worden aanvaard of verworpen door vertegenwoordigers van de klant.

Prospects hebben vaak meerdere beslissers in het aankoopproces. Het is belangrijk om te bepalen wie waarschijnlijk uw uiteindelijke beslissers zijn, anders doen ze misschien helemaal geen aankoop! U moet ook te weten komen of er meer dan één persoon is die over dit item zal beslissen – bijvoorbeeld misschien heeft een leidinggevende ook inbreng in de productselectie.

Probeer indien mogelijk van hen te weten te komen wat hun goedkeurings-/beslissingskader is, zodat u weet hoe u het beste met die mensen kunt communiceren en over de grenzen van de organisatie heen kunt reiken bij het presenteren van nieuwe ideeën (of oude!). Het kan ook helpen om de zwakke punten van de concurrentie te onderzoeken; begrijpen welke kenmerken potentiële kopers zouden kunnen overhalen, helpt ons om onze pitch daarop af te stemmen door precies aan te geven waarom die van ons het probleem van klant X beter zou oplossen

  1. Definieer projectdoelstellingen en –bereik

Het eerste wat u wilt doen voordat u de reikwijdte van uw project schetst, is het definiëren van een doelstelling voor het project. Het is belangrijk dat je dit kunt verwoorden zodat er geen verwarring kan ontstaan over wat we proberen te bereiken met ons zakelijk voorstel, wat ook helpt om vorm te geven aan hoe de dingen zullen gaan in termen van organisatie en stroom doorheen alle secties/onderdelen; eampleg hieronder:

  • Vermeld de doelstellingen in uw inleiding

Om een zakelijk voorstel te maken, begin je met jezelf de volgende vragen te stellen

Wat is het doel van uw project? Wat zijn de behoeften van mijn klant of prospect – hun pijnpunten zo u wilt. Hoe lost dit product/deze dienst die problemen op een effectieve manier op die zowel aan onze verwachtingen als aan die van hen (potentieel) voldoet? Zodra alle antwoorden zijn gegeven, definieer dan “uw” doelstelling op papier; schrijf het op zodat er geen ruimte is voor verwarring bij de presentatie tijdens de onderhandelingen later op de weg!

  1. Bereken uw arbeid en kosten

Wanneer u uw bedrijf opstart, is het belangrijk om na te denken over hoeveel het project zal kosten en wat voor tarieven we voor onze diensten moeten aanrekenen. Veel bedrijven gebruiken een eenvoudige formule om hun arbeidskosten te schatten: Neem een denkbeeldige wandeling (of “mentaal”) en schrijf het realistische aantal uren op dat elke taak in beslag neemt; tel deze op samen met eventuele onvoorziene wendingen om er rekening mee te houden bij de berekening van de uiteindelijke kosten!

  1. Begin met het opstellen van uw zakelijke voorstel

Nu is het tijd om in het eigenlijke voorstel te duiken. Voorstellen volgen meestal een losse formule die begint met een inleiding waarin u uw bedrijf en project samenvat, gevolgd door gedetailleerde informatie over wat u aanbiedt – inclusief prijstabellen, foto’s/grafieken enz., dit alles naast hoe ze vanaf hier verder kunnen gaan (bevestiging van hun interesse). U zult in dit stadium ook eventuele ondertekeningspagina’s willen opnemen, dus zorg ervoor dat er genoeg ruimte voor is!

Het bedrijf waarover u gaat lezen, is een van de beste in zijn sector, zo niet het beste. Ze hebben prijzen gewonnen en onderhouden hoge klanttevredenheid ratings voor jaren op eind met geen tekenen van vertragen elk moment snel! Hen inhuren zou hetzelfde zijn als uw bedrijf naar een hoger speelveld brengen waar zij kunnen helpen groei te cultiveren door middel van strategische partnerschappen, terwijl zij hulp bieden bij elke gelegenheid als het zich voordoet – wat heeft het immers voor zin om zorgeloze stappen te nemen zonder ervoor te zorgen dat alles is doordacht? Stel u nu eens voor dat u deze mensen aan uw zijde hebt bij elke stap op deze reis; bedenk hoeveel meer de moeite waard zal zijn omdat we samen die mijlpalen sneller zullen bereiken dan ooit tevoren

  1. Bewerk uw bedrijfsvoorstel

Wanneer u een zakelijk voorstel opstelt, is het belangrijk om het te proeflezen en te redigeren voordat u het verstuurt. Proeflezen spoort spelfouten of fouten in de opmaak op die het computerprogramma dat voor het schrijven van je document is gebruikt, over het hoofd ziet; redigeren kan suggesties voor taalverbetering opleveren wanneer je doorleest wat er in eerste instantie is geschreven.

De toon moet ook overeenkomen met professionele verwachtingen met duidelijke maar beknopte zinnen, zodat lezers zich niet overweldigd voelen door alle informatie die hen in één keer wordt toegeworpen – houd deze punten zo kort mogelijk!

Gebruik maken van het aanhangsel is een prima manier om extra informatie op te nemen. In dit geval kunnen getuigenissen en grafieken daarheen worden verplaatst zodat ze later gemakkelijk toegankelijk zijn als je ze weer nodig hebt of anders bij de hand hebt zonder in herhaling te vallen. Wat de lengte betreft: pas op voor herhaling-herhaling treedt op bij alles wat vaak genoeg herhaald wordt in je Waarde Propositie Document (VPD), dus probeer bepaalde punten niet te sterk te benadrukken als ze overal al prominent aanwezig zijn; besteed in plaats daarvan meer aandacht aan één goed voorbeeld (“How much do we care?”).

  1. Verstuur uw zakelijke voorstel

Zodra uw bedrijfsvoorstel klaar is, is het een goed idee om dat definitieve document te versturen zodat alle belangrijke mensen toegang hebben en feedback kunnen geven of zich kunnen inkopen. Als u niet 100% zeker weet wie de informatie het eerst moet ontvangen, kunt u proberen de informatie via een e-mailbijlage te versturen om later vertragingen te voorkomen wanneer iemand dit kritieke document niet in handen krijgt voordat er belangrijke beslissingen worden genomen!

  1. Follow-up

We weten allemaal dat het werk nog niet gedaan is na het versturen van een voorstel. Om er zeker van te zijn dat uw klant tevreden en tevreden is, moet u een follow-up doen! Hier is een artikel over verschillende soorten berichten die in deze situatie kunnen helpen, evenals een e-mailsjabloon voor elk type bericht van de call center-vertegenwoordigers van 1-800 textiles die graag iets van prospects willen horen over hun aankoopbeslissingen

Als geduldig wachten tot ergens tijdens kantooruren, wanneer ze meer duidelijkheid hebben over wat er nu moet gebeuren, te veel gedoe of gewoonweg onrealistisch lijkt – er is geen reden waarom niet elke klant kan worden bereikt

 

Leave a Comment